360 graden! - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Martijn en Tamara - WaarBenJij.nu 360 graden! - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Martijn en Tamara - WaarBenJij.nu

360 graden!

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Tamara

21 April 2016 | Indonesië, Sulawesi Island

We laten de drukte van de stad achter ons en gaan een dag erop uit met chauffeur Sam en gids Karson. Op een uur rijden van Makassar ontdekken we een andere kant van Sulawesi. Vanaf de autoweg lopen we over een smal en steil pad van soms los liggende stenen naar beneden, waar kano's liggen. De "boatman" zit achterin met een stro-punthoedje op tegen de zon en in de rechterhand een peddel. De kano ligt diep in het water en moeiteloos vaart boatman ons door het bruine en toch heldere water. Om ons heen ontelbaar veel palmen met als achtergrond hoge karstbergen. We horen vogels, aapjes en af en toe spetterend water dankzij de vele kleine visjes. Het water wordt smaller en we meren aan bij een rijstveld. Balancerend over de dijkjes tussen de rijstvelden, stenen paadjes en met stro bedekte moerassen wandelen we in een klein uur naar een grot, waar oude tekeningen te zien zijn. Tijdens de wandeling in de brandende zon hadden we het al warm, maar eenmaal na een klim in de grot te zijn aangekomen druipen we van het zweet. Wat kan 30 graden toch warm zijn, wanneer je wandelt in open landbouwvelden... ;-) Na een welverdiende pauze lopen we het stuk weer terug. Het pad wordt hier en daar geblokkeerd door een koe en het is oppassen geblazen voor waggelend overstekende eendjes. We stappen weer in de kano en stoppen voor een lunch bij een familie thuis. Kip met saté, koolsalade, rijst, een eitje en als toetje gebakken banaan. Dat smaakt goed! Het huis beschikt over een veranda, een houten trap naar de woonverdieping met decoratieve roze gordijnen en - daar zijn ze weer - plastic stoelen, 360 graden 'amazing views' en kippen, eenden en een kat zijn inbegrepen. Wij denken er serieus over na een bod uit te brengen :-)

Na een halve dag in deze rustige en knalgroene natuur te zijn geweest, rijden we terug naar de stad. We stoppen bij de oude haven waar schepen liggen die onder andere kokosnoten, houtsnippers en vis als lading hebben. Aan het einde van de haven wonen de vissers, in houten huisjes boven het water en met gekleurde vissersboten ervoor. Het water dient als drinken, douche, afvalbak en visvijver. Ondanks dat dit niet onze manier van leven zou zijn, heeft het kleurrijke tafereel zeker wat. In tegenstelling tot de nieuwe haven van Makassar, die vol ligt met containerschepen, kan de oude haven zo op een ansichtkaart. We brengen nog een bezoek aan Fort Rotterdam waar een museum is over de cultuur van de drie bevolkingsgroepen van Zuid Sulawesi: de boeddhisten, de Makassar en de Toraja's. De toch wat droge feiten houden wij (nog) even voor onszelf, aangezien deze naar onze mening vooral levendig werden gemaakt met foto's en schaalmodellen.

Al met al: een volle, warme, groene, culturele en vooral ontspannende dag op Sulawesi! Morgen staat een iets wat saaie dag op de planning: een 10 uur lang durende autorit van Makassar naar Rantepao, het woongebied van de Toraja bevolking. Hierover later meer!

P.s. het eerste reisverslag staat er nu compleet op. Het tweede gedeelte was weg gevallen..

• 22 April 2016 - 05:25

Linda:

Leuk dat we een momentje helemaal meegenomen worden in jullie reis.
    Hele mooie foto's!
    Goed te horen dat er veel gastvrijheid.
    Dat maakt de reis nog mooier.
    Have fun!

• 22 April 2016 - 08:47

Marieke:

Wat geweldig klinkt dit weer. Mochten jullie besluiten om iets te kopen dan weet ik nog wel goede klussers :). xx geniet ervan

• 23 April 2016 - 09:13

Bea:

Oooh klinkt heerlijk..ik zag mezelf ook even helemaal zitten in die kano.
    Geniet er lekker van daar!