Als in een natuurfilm - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Martijn en Tamara - WaarBenJij.nu Als in een natuurfilm - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Martijn en Tamara - WaarBenJij.nu

Als in een natuurfilm

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Tamara

06 December 2016 | Sri Lanka, Sri Lanka

Daar zijn we weer! Na een onrustige en korte nacht omdat een groep Birmezen in ons hotel rond half 5 's ochtends met veel bombarie naar een gebed vertrok, vervolgen wij onze reis in de culturele driehoek van Sri Lanka en vertrekken wij van Anaradapura naar Polonaruwa. We maken een stop bij het grootste boeddhabeeld van Sri Lanka: een boeddha van 15 meter hoog in staande houding en geslepen uit een rots. Met de hand gemaakt en dat uit zich niet alleen in de details van de ontspannende gezichtsuitdrukking maar ook in de tientallen golven in het gewaad. Dit is een boeddhistische tempel met ernaast een kleine hindoeïstische tempel. Omdat de koning van vroeger boeddhistisch was en zijn vrouw hindoeïstisch mocht zijn vrouw niet met hem mee naar dit beeld. Daarom besloot de koning om een gebedsplaats te maken waar mensen van verschillende geloven samen kunnen komen. Mooi initiatief, vinden wij.

Na een stop om even wat te drinken gaan we verder naar Sigiriya. Bekend als de Leeuwenrots en een highlight van Sri Lanka. Het verhaal is dat de koning van vroeger, de vader in dit verhaal, twee zonen had. Een van de zonen wilde het koninkrijk; het land. De vader nam hem toen mee naar een groot meer, sprong erin en zei: dit is mijn koninkrijk en dit mag jij hebben. De zoon werd woedend en vermoorde zijn vader door hem in het meer te verdrinken. De andere zoon wilde vervolgens wraak nemen door zijn broer te vermoorden. Daarom bouwde zoon 1 een geheim paleis, bovenop een rots. De bouw duurde 14 jaar en hij heeft er 2 jaar gelukkig gewoond voordat zoon 2 hem vond en vermoorde. In de tuin van de rots vind je de ruïnes van vroegere baden, vijvers en fonteinen (Haha, wat een overgang). Bovenop de rots vind je de ruïnes van het paleis. In de rots zelf zijn muurtekeningen te zien. De rots in de vorm van een leeuw is te beklimmen middels 1200 traptreden. Sommige "rotstreden" zijn in de loop van de jaren niet meer te bewandelen en daarom vind je op veel plaatsen nu een stalen trap, die iets buiten de rots is gebouwd en door middel van grote pinnen in de rots vast zit. Er is een punt waar een wenteltrap omhoog naar de muurtekeningen binnen in de rots gaat, om vervolgens weer naar de buitenkant te gaan middels een wenteltrap omlaag. Beide trappen bevinden zich op zo'n anderhalve meter buiten de rots. De trappen leunen op een stenen plateau van zo'n 40 cm dik met daaronder afgrond. Heel veel afgrond. Op dit punt hebben we even stil gestaan aangezien we allebei hoogtevrees hebben. Lekker duo zijn we ook. Omdat de wenteltrap met een hek omringd is, vond Martijn dit stuk niet zo eng en heeft hij Tamara gemotiveerd verder te gaan. We bereiken de poten van de leeuw, die vrijwel even groot zijn als wijzelf. Kan je je voorstellen hoe groot de leeuwenkop is? Vanaf de poten klimmen we verder omhoog en komen we op een punt waar slechts een laag hek tussen ons en de afgrond in staat. Hier werd Martijn op zijn beurt angstiger; voor zijn gevoel kan hij daar bij een vlaag wind of onoplettendheid over het hekje heen vallen. Op dat stuk hadden we stevige grond onder onze voeten, waardoor Tamara hier met minder moeite liep en Martijn aan de binnenkant liet lopen ;-). Al met al: een goed duo dus want samen hebben we de top gehaald. Het was de angst (en ja, bij Tamara ook enkele tranen) zeker waard, want: wat een uitzicht! We keken uit over de jungle van Sri Lanka. Overal is het groen onder ons, 360 graden rond. Met af en toe een boeddhabeeld en een stoepa omhoog stekend uit het groen. De ruïnes van het paleis bovenop de rots zijn goed te zien en wij stellen ons voor hoe de koning hier gewoond heeft. En gezwommen, want bovenop de rots had hij ook een zwembad gebouwd. Dat scheelt weer 1200 treden naar de baden beneden natuurlijk...

Na deze klim en afdaling in de felle zon is het tijd voor lunch en verorberen we allerlei curries (onder andere mango, boontjes, linzen en pompoen) en dit keer ook mie (weer eens wat anders dan rijst). Na de lunch rijden we naar ons hotel voor de komende 2 nachten. Het hotel ligt aan een meer waar olifanten voor verfrissing komen en waar we met gemak tientallen verschillende soorten vogels spotten. We duiken het zwembad in en kijken naar de natuurfilm die zich voor onze ogen afspeelt, terwijl de zon ondergaat. Tja... Minder mooi kunnen we het niet maken!

De volgende ochtend heeft Tamara erge last van haar maag (what's new) en besluiten we het ochtendprogramma te skippen (de oude ruïnes van de stad bekijken). In plaats daarvan doen we rustig aan en maken we foto's en filmpjes bij het zwembad en het meer. De middag gaat het gelukkig al beter, met dank aan de medicijnentas die een kwart van een van onze koffers beslaat, en vertrekken we met onze chauffeur naar het Kaudulla National Park. Dé plek om grote groepen olifanten te spotten. Waar wij ons al gezegend voelden met die ene olifant tegenover onze accommodatie, worden we deze middag verblijd met het gezelschap van honderden (onze gids zegt circa 300) olifanten. Omdat we vroeg op de middag het park inrijden zijn we eventjes de enige jeep, te midden van al die olifanten. Nou ja, niet echt 'te midden van' want als je een olifant van zijn groep scheidt dan wordt hij boos.. We blijven dus netjes aan een kant van de groep. Grote olifanten, baby-olifanten en olifanten met slagtanden (maar 10% in Sri Lanka heeft dit, waardoor het speciaal was dat we dit ook zagen). De olifanten nemen een modderbad, eten wat gras en spelen in het water. Ook hier weer, naast de olifanten, ontelbaar veel vogels. Zo zien wij onder andere een pelikaan, ijsvogel, arend en enkele bijeneters. Ook zien we een vos, reuzen-eekhoorn (dat is echt de naam) en een hert. Een middag in de natuur waarbij we bijna ogen te kort hadden. Gelukkig bestaat er de techniek van de GoPro videocamera, een fotocamera en een verrekijker waardoor we het op dat moment zelf goed hebben gezien en het ook nog rustig terug kunnen kijken. Samen met jullie! Terwijl wij met de jeep het park verlaten, rijden er steeds meer jeeps het park in. Er staat een rij bij de ingang. Gelukkig waren wij de grote massa voor en hadden we de olifanten even helemaal voor onszelf.

Net hebben we nog bij het zwembad gelegen en zo gaan we onze spullen pakken. Morgen rijden we van Polonaruwa naar Kandy, waar we verblijven in een homestay.

Tot later! Liefs van ons.

Ps. Bijgaand enkele foto's gemaakt met onze telefoon. De echte - mooiere - foto's volgen thuis. We hebben er genoeg :-)

Nog een Ps. Bedankt voor de lieve reacties, dat vinden wij erg leuk!

• 06 December 2016 - 17:42

Dick & Heidi:

Hoi Tamara en Martijn, jullie zijn jullie grenzen (hoogtevrees) aardig aan het verleggen! Op die manier wordt de hoogtevrees vast wel minder. Goed dat julie veilig beneden kwamen om mooie foto's van de vogels te maken. Die willen we straks heel graag zien. Mooi dat jullie zo'n speciale camera hebben. Op zo'n mooie reis is dat ook bijna een voorwaarde om alle ervaringen op een goeie manier vast te leggen. Ook bij ons zitten (gelukkig) mooie vogels in de tuin. Nu het vriest hebben we weer diverse vogelvoerkorven en vetballen opgehangen. Naast allerlei mezensoorten zijn ook de vlaamse gaaien en de halsbandparkieten van de partij. We waren blij om te lezen, Tamara, dat je je al weer wat beter voelde na de medicijnen. Veel plezier in Kandy!
    Dick & Heidi.